22 Aralık 2020 Salı

Blogda kullanılan görseller suç mu?

Bu konu son günlerde alevlendiği için, bazı arkadaşların ricası üzerine kısaca bildiklerimi aktarmak istedim. Danıştığım iki sanatçı arkadaşım, bir yayınevi sahibi ve yayıncılık alanında çalışan bir avukat arkadaşımın ortak fikirleri doğrultusunda, konunun uzmanı olmadığımı, sadece kendi öğrendiklerimi aktardığımı baştan belirtmek isterim.

1. Reklam alsın ya da almasın, okuyucuya açık her tür blog "yayın" sayılıyor ve telif hakları kanununa tabi. Bu demek oluyor ki, telif hakkı olan bir görseli ya da eseri izinsiz kullandığınızda, hakkınızda cezai işlem başlatılabilir. 

2. Bloglarda kitap / film / albüm tanıtımı yapmak tabii ki serbest fakat kitabın kapak tasarımını, filmin afişini kopyalayıp kullanmak yerine, kitabınızın ya da beğendiğiniz afişin bir fotoğrafını çekip kullanmanız isteniyor. Meselâ:

afişin fotoğrafını arka planla birlikte çekmek, ok

Kitabın içinden sayfa numarası ya da kaynak göstererek birkaç bağımsız paragrafın paylaşılmasında ve bu paragraf tırnak içine alınıp hakkında eleştiri ya da görüş bildirilmesinde sorun yokken, kitabın tamamının ya da şiir kitabıysa şiirin tamamının bloğa aktarılması suç. Aynı şekilde kitabın / şiirin izin alınmadan farklı dile çevrilmesi, sesli okunması da yasak. Yani: youtube'da kardeşinizin çocuğuna hediye olsun diye kitap okumak da yasak :) Fakat yayıncılar / yazarlar sesli okunmaya özellikle sosyal duyarlılığı olan geçerli bir nedeniniz varsa oldukça sıcak bakıyorlar, izin almanız bazen yeterli olabiliyor (lütfen izni yazılı alın ve saklayın).

3. Bloglarda kullanılan fotoğraflar eğer telif hakkına sahipse (google'ladığınız çoğu fotoğraf sahip) ya istock gibi programlara üyelik alacaksınız ya da telif hakkı olmayan resim ve fotoğrafların bulunduğu siteleri tercih edeceksiniz (bilgi burada). 

4. Karikatür, resim ya da fotoğraftaki sorunun nedeni şu: bu eserler kitaplar gibi "bir kısmı" alınmaya uygun değil, tamamı alınıyor, bu nedenle telif hakkı yasası çok daha sert. Beni mi bulacaklar demeyin, istock gibi büyük firmaların sadece bunun için çalışan programcıları ve avukatları var, buluyorlar. Blog ticari değil, reklam almıyorum geçerli bir neden değil çünkü yayınladığınız her yazı, okuyanla buluştuğu için "yayın" sayılıyor. Kazandığınız para dışında kazandığınız sosyal medya imajının da bir "ederi" olduğu farz ediliyor. 

5. Youtube müzik videolarını yüklerken blogger üzerinde buna izin veren sistem var zaten, bunda sorun yok. Aynı şekilde çoğu klasik eserde, anonim retro fotoğraflarda ve kimliksiz eski eserlerde de telif hakkı olmadığı zaman ya da bazı eserlerde sanatçının ölümü üzerinden 20 seneden fazla geçtiğinde (bu konu çok bulanık) telif hakkı düşebiliyor. Bu durumdaki medyayı da kullanabiliyorsunuz ama dediğim gibi riskli.

 6. Şark kurnazlıkları: eğer fotoğrafın büyük bir kısmını kırparsanız ya da tablonun dikkat çekmek istediğiniz kısmını kesip kullanırsanız, karikatürün köşesini alırsanız sorun olmaz diye düşünmek, ya da kullanmak istediğiniz görselin ekran görüntüsünü alıp ya da photoshoplayıp birkaç yerden embed etmeye de kalkmayın, o da aslında pek yasal değil. Hayatını bu işten kazanan avukatlar bir şekilde ayrıntıdan yakalıyor (kullanılan fotoğrafın göz yansımasından orjinalini yakalayan avukat tanıyoruz). Ha tek yolu şu olabilir, kullanacağınız görseli mizansen yapıp şu alttaki şekilde kullanmak :) Eh bu artık ayrı bir "eser" sayılabiliyor. Banksy çok kullanır bu esprileri ama Banksy'nin avukatları da az tilki değildir, unutmayın.

7. Bir fotoğrafın / karikatürün tamamını kullanmanın tek bir şartı var ki o da yine yazarıyla iletişim içinde olmak anlamına gelecek, bilimsel ya da eleştirel bir yazı yayınlamak istediğinizde, tamamen kaynak vererek, neden bu fotoğrafı kullandığınızı açıklayarak (görsel olmadan anlatamayacağınız durumlarda). Örneğin AHA'ya ait bir fotoğraf ödül alıyor ve siz bu ödülün haksız olduğunu belirteceksiniz, fotoğrafı diyelim ırkçı buldunuz ve bunu yazmak istediniz. O zaman öncelikle fotoğrafın bulunduğu asıl kaynağın linkini, çeken kişiyi, tarihi vs veriyorsunuz. Daha sonra neden bu fotoğrafı kullandığınızı anlatıyor ve sonra ırkçılık üzerine olan fikrinizi belirtiyorsunuz. 

8. Genel kural aslında şu: siz nasıl yazılarınızı ya da fotoğraflarınızı biri olduğu gibi kopyalasın istemiyorsanız, siz de başkasına bunu yapmıyorsunuz. Yazınızın bir paragrafı alınıp link verildiği zaman huzursuz oluyorsanız ama müsamaha gösteriyorsanız, karşınızdakinin de bunu yapabileceğini ama yapmak zorunda olmayacağını biliyorsunuz. Kısaca en güzeli: "şu konuda bu linkte şöyle bir yazı var" diyip, ona atıfta bulunduğunuz kendi fikrinizi / görselinizi kullanmak.

Yazar çizer ve müzisyenlerin bu konudaki hassasiyetini anlamak lazım. Çoğu gerçekten çok fazla müsamaha gösteriyor, izinsiz olduğu halde metinlerinin kullanılmasına bir şey demiyorlar ama bazıları da "tak etti artık" diyebiliyor, sonuçta adam 7 sene oturmuş bir şiir yazmış, bir bakıyor bir antoloji içinde hiç bilmediği bir yayınevi yayınlamış! Tabii ki bloglardaki durum çok daha masumca ve çoğunlukla sizin peşinize de düşmeyeceklerdir ama yine de en azından bir link vermek, "alıntıdır" yerine nereden alıntıdır, kimin eseridir belirtmek, en azından "niyetinizi" göstereceği için, bence yeterli olacaktır. Geçmişe yönelik yazıları silmek sıkıntılı bir süreç ve benim kişisel fikrim gereksiz olduğu yönünde fakat çok endişeleniyorsanız, bloğunuza bundan sonra dikkat edeceğinizi belirten bir yazı ekleyip bundan sonra hakikaten samimiyetle dikkat etmeniz yeterli olacaktır (bu dediğim istock avukatları dışında, onlar çok belâ, herhangi bir görsel kullandıysanız hemen şimdi silmenizi öneririm). 

Umarım yeterince açıklayıcı olmuştur ;) 

EKLEME: Gönüllü kitap / şiir seslendirme konusunda şu adreste güzel bir proje var. Mesela burada seslendirme yapıp bloğunuza bilgi linki verebilirsiniz ;) Tamamen yasal. 

57 yorum:

  1. Bir arkadaşımız daha yazmış bu konuda edindiği bilgileri, buyrun burada yazısı onun da: https://kavanozdakibeyin.blogspot.com/2020/12/telif-hakknda-bi-seyler.html

    YanıtlaSil
  2. çok güzel bir açıklama olmuş neyi nasıl kullanabileceğimiz konusunda daha detaylı bir inceleme olmuş ben de şimdi yazımın sonuna ekleyeceğim linkini :)

    YanıtlaSil
  3. çok yararlı bilgiler bende yazılarım taslağa aldım bir gözden geçireceğim

    YanıtlaSil
  4. Eline sağlık be canım.. kendimle ilgili de cevaplarımı buldum.. o zaman ben derhal şiir seslendirmelerimi siliyorum.. yapacak bir şey yok.. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. canım benim yarın sadece bu konuyu yeniden araştıracağım çünkü içime sinmeyen bir tarafı var bu konunun. fakat bu gece baktığım kadarıyla Boğaziçi Üniversitemizin çok güzel bir projesi var bak yazı içine ekleme olarak koydum en alta.
      Bir de internette "e-kitap / şiir seslendirme" olarak arattığın zaman bazı şirketler çıkıyor, referanslarına bakmak lazım mutlaka ama onlar telif hakkı konusunu halletmiş olabilirler ve onlara bağlı projeler yapılabilir belki, bloğa da bilgi konuabilir.
      O güzel sesinden şiir dinleyememe olasılığına sinir oldum ben de. Açık bulduğum an yazacağım :(
      Bu şiir okuma işi bir de şu anlamda sakat, senin okuduğun şiiri kopyalayıp kullanan yayınlayan çıkabilir ve bu nedenle senin başın derde girebilir. Of çok sakat işler bunlar.. İyi oldu bu dosyanın açılması aslında, hepimiz bilgileniyoruz.

      Sil
  5. Bilgilendirici bir yazı olmuş. Elinize sağlık. Herkes nasıl davranması gerektiğine elbette kendisi karar verecek. Ama bilginin ve eserin hızla sanallaştığı bir dünyada buna kesin bir çözüm bulmak biraz zor.
    Hele bizim gibi adaletin olmadığı bir ülkeden bahsediyorsak...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fikir özgürlüğü yok ama çalma özgürlüğü çok :)

      Sil
  6. teşekkür ederiiz. öyle de avukatlar var yanii amaniin :) yazını bloguma koyarım bu hafta, herkes görsün okusun öyrensin, sessiz gemi ve ilkayı da tabeee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem de ne avukatlar var, yaşam amacı bu adamın.
      Valla yararlı olacaksa koy tabii.

      Sil
  7. Offf çok zor şimdi tüm yazılara bakıp bu işlemi yapmak :.( Uzun uzun ağlıyorum şuracıkta müsadenle :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya dur o kadar da değil. Bak mesela diyelim her yazını bir karikatüristin eseriyle bitirme huyun var. Yoksa mesela 20 postta bir karikatür kullandın diye kimse seni dava etmez, etse de zaten hakim düşürür "niyet para kazanmak değil" diye, benim önerim şu, blogları silmek saçma bence, bloğa telif konusundaki hassasiyeti yeni öğrendiğimizi ve bundan sonra dikkat edeceğimizi yazalım, çok ciddi göze batan görseller varsa onları silelim ve bundan sonra kullanmamaya dikkat edelim tamam. Yoksa tabii ki bir şiirin bir bölümü, kitaptan hoşumuza giden kısım, bir görsel üzerinde kaynağını ve görseli kullanma amacımızı belirterek düşüncelerimizi tartışmak bunlar ok. Yani bunlar aslında sanata katkı oluyor, deneme, eleştiri özgürlüğü vs. Yanlış anlaşılmasın.. Hiç bir açıklama yapmadan mesela diyelim benim fotoğrafımı koydun hem de üstten çekilmiş kısa çıkmışım, çeken de sen değilsin (çeken sensen o hakaret davası olur telif değil hahahah) :D O zaman iş sakat. Dava edebilirim seni. Öyle yani :P

      Sil
    2. Ya yine güldürdün ya beni :))) Boşuna demiyorum cansın, candan ötemsin <3 Bu arada dönüp şöyle bir baktım bloga ve o kadar iyi geldi ki anlatamam. Yazdığım hikayeleri unutmuşum, okuyunca mutlu oldum :) Her şeyde/şerde bir hayır var demek ki cidden :)

      Sil
  8. Yavaş yavaş sis dağılıyor. ☺️Ortalık çok karışmıştı. Sanırım biraz da biz abarttık, konu hakkında yeterli bilgi sahibi olmadığımızdan. Teşekkürler.😊

    YanıtlaSil
  9. Özellikle görseller hakkında telif hakkı olup olmadığını ben de merak ediyordum bu yazı Çok faydalı oldu Çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  10. rica ederim. çok korkmadan biraz dikkat ederek aşabiliriz diye inanıyorum. türkiye bu konuda daha rahat, genelde yasal sistem "ah para kazanılmamış ve sürekli tekrar edilen bir durum da değil, belli ki kişisel hobi için yapılmış" diyebilir büyük ihtimal zaten hepimizin amacı ortada, paylaşım.. ama malesef yurtdışından bir fotoğraf alındı diyelim, uluslararası yargı çok daha sert çalışabiliyor.. bu konunun açılması çok iyi oldu, hepimiz bilgilendik, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  11. Elinize, emeğinize sağlık. Birçok şey daha öğrenmiş olduk sayenizde.

    YanıtlaSil
  12. benim kardeşim bunu duyunca yazılarım da olan tüm karikatürleri sildi artık bir şeyleri paylaşırken biraz daha dikkatli olacağız ..Çok teşekkür ederim bu güzel faydalı bilgilendirme için emeğine sağlık sevgiler ..

    YanıtlaSil
  13. Demek reklamsız blog bile olsa telif hakkı istenebiliyormuş, bu kısmı çok rahatsız etti beni. Demek blogger statü kazanıyormuş, kapitalizm nasıl bir canavar yahu 😞. Teşekkürler emeğiniz için C.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ün de bir kazanç evet ama bunu milenyumgiller çok güzel içselleştirdiler. Kızın biri evinde banyo var, köpüklü köpüklü sular çiçekler çeşitli dekoratif objeler doldurup her hafta banyo yapıyor, çıplaklık yok, sadece banyonun görüntüleri, belki bir bacak ya da kol, sırt kıvrımı. Ve sonraaaa bu kızımız bu banyo suyunu satışa çıkartıyor! Yemin ederim ve astronomik bir geliri var kızımızın bu işten! :)))

      Sil
    2. Ehehehehehe, ama o hanım kızımızın mesleği zaten belliymiş baştan. Hayal satıyormuş, sonra da subjektif olguyu, objektif bir nesne satarak hayata geçirmiş. O suyu alan akıllı kardeşimiz, artık içer mi, içinde çimer mi, güle güle kullansın. Demek bize de o yüzden statü kazandırmak istemiyorlar bedavadan, alimallah ileride bulaşık ya da çamaşır yıkadığımız suyu falan satmaya kalkarız diye. Keza bizden çıksa çıksa bulaşık ya da çamaşır suyu çıkar 😁😂😂😂. Sevgiler, selamlar Frankfurt dolaylarından 😀

      Sil
    3. havadan sudan para kazanmak resmen bu :D bulaşık suyu offf ya.

      Sil
  14. Teşekkürler, genelde resimlerimi hep kendim çekiyorum ama arada internetten de koyduğum olmuştur, bundan sonra hiiç:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Aslında kendi çektiklerimiz de en güzelleri değil mi :)

      Sil
  15. Demek istediğiniz şu linkteki gibi ama daha yakın plan ekrana odaklı ama arka tarafta sizin olduğunuz belli olan kişisel fotoğraflar, afişlerse evet. Sadece ekran görüntüsü ise hayır, çünkü kanıtlayamazsınız fotoğrafın size ait olduğunu. Ufak bir nüans büyük dert :)
    Örnek fotoğraf linki: https://www.dreamstime.com/teen-girl-lying-sofa-blank-screen-laptop-watching-series-cozy-atmosphere-close-up-photography-ad-blog-teen-girl-image191894991

    YanıtlaSil
  16. Zaten içime sinmiyordu alıntı olduğunu yazsam bile. Yazıyı okuyunca bana ait olmayan tüm görselleri kaldırdım.

    Uzunca bir süredir nedenini anlayamadığım bir şekilde bloglarda ki fotoları göremiyordum. Bloğumda ki görselleri kaldırdım. Okuma listemde ki blogların görsellerini görmeye başladım. İlginç!

    YanıtlaSil
  17. Ekran görüntüleri yalan oldu demek :( dizi film mevzusu çok sarpa sardı ya :(

    Teşekkürler bilgilendirme için.

    YanıtlaSil
  18. Bir çok karikatüristin, çizerin eserlerinin kullanılmasından çok rahatsızdım ben de. Bloglarda, isimleri belirgin şekilde, aralara serpilmiş karikatürler değil de ismini cismini söylemeden, altına güzel yazılar döşenenler üzücü. Sırf bunlarla kendisine sayfa oluşturanlar, özellikle instagramda çok karşılaşıyordum.

    Bende şiir vardır herhalde en çok. Günde 100 tıklanan bloğuma gelirse bir şey çok gülerim :D Fotoğraflar ünlülere ve filmlere ait olanlar hariç benim. Filmlerden bahsederken afişlerini koymuşumdur, onları da silemeyeceğim, hiç kusura bakmasınlar :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii Handan sen babanın mesleğinden dolayı zaten duyarlısın ama bir çoğumuzun aklına gelmeyen şeylerdi bunlar.. Aslında afişler film ve kitap tanıtımları "reklam" oluyor beleşten. Çok karışık mevzuu.

      Sil
  19. Emeğinize sağlık. Çok faydalı bir yazı olmuş. Dizi izlerken bazı sahnelerden kolaj yapıp yayınlıyordum yazılarımın içinde ama bu da sorun olacak sanırım. Tüm yazılarımı zaten güncelledim ama yine de bir gözden geçirmem gerekecek.. Teşekkürler paylaşımınız için :)

    YanıtlaSil
  20. Reklam almayan bir blogun bu kadar darlanması bana anlaşılmaz geliyor. Sonuçta başkasının eseri üstünden para kazanmak bir şey, sıfır lira kazanmak bir şey. Ticarete dökenden ve izin almayandan söke söke bedelini almaları lazım. Ona ne şüphe. Ama nedense hepsi aynı çuvalda değerlendiliyor. Teşekkür ederiz :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte ün kazanıyor diye, o da bir nevi kazanç.. Sosyal medya çağı..

      Sil
  21. Blogu açtığım günden beri dikkat ederim. Eğer yazıda kullanmak istiyorsam sinemaya gidince afişin fotoğrafını çekerim örneğin. Alıntıladığım her resim ve yazı için kaynak belirtirim. Emeğe saygı göstermek gerekir. Ama bizimkiler gibi amatör blogları fazla da sıkmamaları gerektiğini düşünüyorum.
    Dikkat ediyorum dedim ama 10 senede atladığım şeyler de olmuştur muhakkak. Umarım başıma bir iş gelmez:)
    Faydalı bir derleme olmuş. Emeğine sağlık Ceren.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim işe yaradıysa mutlu oldum :)

      Sil
  22. oo 10 senedir hep alıntı da yapıyorum, film afişide koyuyorum hangi birini sileceğim şimdi. bunlar neden suç anlamadım, gönüllü
    reklamını yapıyoruz bence herkesin. keşke benimde fikirlerimi
    alıp yayınlasalar, geniş kitleler okusa:)
    ama zaten şu sanal dünyaya konduysa artık milletin malı olmuştur desem yanlış mı olur :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Afişleri bırak bence.. Onların sorun olacağını sanmıyorum, daha önemli (ç)alıntılar var kendine sırf karikatürden blog yapmış olan biriyle senin filmin afişini kullanarak filmi övmen ya da eleştirmen bir değil.. Bence endişelenecek bir şey yok. Bundan sonra film afişlerini kendimiz çekeriz ya da bilgisayar ekranımızı azıcık arka fonuyla çeker kullanırız, kişiselleşmiş olur.

      Sil
  23. Merhaba, çok teşekkür ederim çok faydalı bir bilgilendirme olmuş. Kendi çektiğim fotoğrafların dışında fotoğraf koymam ama belki alıntı yapmış olduğum sözler olmuştur blog da değilde instagramda:((
    Sevgiyle kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah vur deyince öldürmeyelim, yanlış anlaşılma olmasın. Görsel medyadan bahsediyoruz. Tabii ki alıntı sözler tırnak içinde ve ait olduğu kişi belirtilerek kullanılabilir :)

      Sil
  24. Bir kaç blogdan alıntılayıp link vererek kendi blogumda bazı fotoğraflara yer vermiştim ancak bunun dışında kullandığım tüm görsellere zamanından beri dikkat ediyor ve telif hakkı bulunmayan fotoğrafları tercih ediyorum. Diğer tüm metin alıntıları zaten telif haklarına uygun şekilde, faydalı bir içerik olmuş, emeğinize, kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında o fotoğraf linklerinizi hatırlıyorum hatta sizi uyarmıştım bu konuda, istemeyen olabilir, önceden sorsanız bence daha doğru olur diye :)

      Sil
    2. Blogla şu sıralar ilgilenemedim ama bunun için vakit ayırıp telif hakkı olan tüm içerikleri kaldıracağım.

      Sil
  25. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adresin olduğu için kaldırdım yorumu ama ay çok heyecanlandııııım. Elbette! Çok teşekkür ederim!!!

      Sil
  26. Aklınıza gelen her çalışma telif hakkıdır :)

    YanıtlaSil
  27. Kesinlikle... Ve kesinlikle ve kesinlikle fena biri değilsin!:)

    Finallere bayılırım, yorum biriktiriyorum, zevkle:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her bitiş yeni bir başlangıç kafasına erebilsem! Ben çok korkarım bitişlerden, sonlardan halbuki yepyeni bir yol var yürünecek.

      Sil
  28. haftasonu kitap yazımda akademik bir psikiyatri kitabı var, okumadıysan belkiii :)

    YanıtlaSil