11 Haziran 2022 Cumartesi

Bir ufak üçkağıtçılık hikâyesi


Annemlerin dönmesine sayılı gün kala, hâlâ ahududular olamadı. L. çok özeniyor geçen seneki gibi dalından avuç avuç toplamaya. Sabırsız. Yaşı daha 5..

Sabah erken kalkınca, aklıma yıllar önce anaokulunda müdürken yaptığım bir üçkağıtçılık geldi. Ben aslında çok üçkağıtçıyımdır sevgili blog, bilmezsin ne üçkağıtçıyımdır hem..

Bir sabah - yine böyle bir sabah - işe erken gittim. Yoldan da beş kilo mandalina aldım. Okulun bahçesindeki ağaçların birine o beş kilo mandalinayı iki öğretmenle tek tek iple bağladık :) Gör curcunayı..

O aklıma geldi sabahın 6’sında. Kalktım buzdolabından tüm ahududuları çıkardım ve tek tek henüz ham meyvelerin üstüne giydirdim. Şimdi uyanmalarını bekliyorum :) Birazdan sen gör curcunayı!


Bu iş tutarsa, tepedeki “ışgın”ı da toprağa saplarım yarın :)) Ordan yürürüz yani.. Ne dersin?

34 yorum:

  1. Vayyyy ışgın... nasıl zıpladım bilsen; babannemin has yemeği, ata toprağının en özel besini, tren yolculuklarında Sivas sonrası istasyonlarda en çok sergilenen ve satılan... Yürüyelim o halde:) Işgını bilen muhtemelen kenger sakızını da bilir diye düşündüm ama...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) Işgın, hünnap..
      Fakat ne olur söyle bana Buraneros, ışgının sadece reçelinin ve tart türü pastalarının yapıldığını biliyorum ama yemeği hatta yemekLERi nelerdir nasıldır lütfen bana söyle, şahane bir şey bu ışgın!
      Maalesef kenger sakızını duymamıştım ama hemen araştırdım merakla! :)

      Sil
    2. Kenger sakızı nasıl güzel bir sakızdır, üstüne tanımam. Benim çocukluğumda cam dolaplarda satılırdı. içinde siyah siyah bir şeyler olurdu, muhtemel ki tohumları, onları ayıklar atardık ağzımıza. Önce nasıl serttir, çiğnedikçe yumuşar, mis gibi kokar. Yıllar var ne gördüm, ne çiğnedim. Bir dikenin özsuyu, nasıl böyle güzel olurdu ki. Bak şimdi tadı ağzıma geldi. Lakin ışgının sadece adını bilirim, tadını asla. Çok da merak ediyorum...

      Sil
    3. Dondurucumda hep olur. Hangi mevsim gelseniz yaparım ;) Açık teklif; Münih’e ışgın turları :)))

      Sil
    4. Ailemizin maydanozu geldi, hanımm, :))
      C.ciğim, bizim buralardaki ışgın sizin oralardaki ravent ya da rubarb ile aynı familyadan sanırım ve fakat sizdeki daha tatlı, bizdeki biraz daha ekşi demeyeyim ama kekre sanki. Dolayısıyla buralarda soğanlı yumurtalı kavurması yapılıyor, oralarda tatlısı filan (sanırım) .

      Kenger sakızı nasıl nefis bir şeydi, çiğnedikçe beyazlaması ve yumuşaması nasıl keyifli bir çocukluk oyunuydu.:))



      Sil
    5. Maydonoz çok severim ;)
      Bizdeki yeşil erikle limon arası bir kıvamda canım Leylakcığım, o nedenle tatlısı da mayhoi şahane oluyor. Bu gece yapacağım yazarım onu da :) Zira benim ahudududan daha fazla ilgi çekti :)))))

      Sil
    6. Mayhoiiii Japonca’da mayhoş demek oliiii

      Sil
    7. Leylakcığım da Ekmekciğim olacak :))) kusura bakma ne olur şaşkınlık diz boyu..

      Sil
    8. Kenger sakızı ve benzeri -beyaz- ambalaJsız sakızları çiğnemeden önce içine kırmızı boya kaleminden ufak bir uç koparıp ekleyerek onu renklendiren var mı?:) Tabii ki yetenekli ilkokul çocukları sadece kırmızıyı kullanmazlardı; çünkü renkler ve zevkler tartışılmaz:)

      Sil
    9. Hahahaha biz de kokulu silgi yerdik ama yeşil elmalı bir tane vardı ki offfff

      Sil
    10. Sakızı boya kalemi ucuyla renklendirme eylemini hiç yapmadım, hatta ilk kez duyuyorum, bizim oralara gelmemiş bu moda. :))
      Kokulu silgiler bizim zamanımızda yeni çıkmışlardı ve çok değerlilerdi, kullanmaya kıyamazdık.:))

      Sil
  2. Yemek programlarını çok severim ben. Orda hep adı geçer "Rhubarb" diye. Her gördüğümde rengine bayılırım. Bir şeylere bandıra bandıra kütür kütür yeme isteği gelir içime :D Rhubarb ve ışgın farklı mı diye baktım, şöyle bir açıklama çıktı karşıma: "Rhubarb / Ravendin yaprak sapı pişirilerek yenirken, ışgının çiçek sapı çiğ olarak yenmektedir." Benim olduğum yerde hiç yok ama İstanbul'da büyük marketlerde vardır. Gidince bakayım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rhubarb ışgın aynı bitki diye biliyorum, sap yaprak tabii farklı şekillerde yeniyordur, yukarıda Buraneros’un yumurtalı kaburmalı tarifi sanki daha yaprak gibi..
      Çiğ yenebilir ama cesaret ister limon gibi çünkü :)))

      Sil
  3. Yıkayıp doğrayıp yağda kavuruyorlardı, istersen kuru soğan da ekleyebilirisin ki bizimkiler belki çok az ekliyorlardı, sonra yumurta kırıyorsun... kavurma süresi ve yumurta kırdıktan sonrası sana bağlı ne kadar istersen o kadar.:) Aslında et yemeklerinde falan da kullanıyorlardı ama nasıl olduğunu pek hatırlamıyorum, halamı arar sorarım... sonra da yazarım sana:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraneros ne olur bloğuna yaz uzun uzun, hattâ babannene dair hikayelerle birlikte! Ben de buraya link vereyim ya da sen yazınca verirsin istersen. Yorumlarda kaybolmasın, sen yazarsan daha kalıcı olur blogda, ne olur!
      Bence kuzuyla çok iyi olur çünkü ekşi bir tadı var, ben et yemesem de, eminim güzeldir hani erikli kuzu gibi..

      Sil
  4. Halamdan aldım tarifi. Kuzu olur, önce eti haşlıyorsun, bence kuşbaşı da olur, kemkli de, mesela kuzu incikle süper olur, sonra suyunu bir kenara alıyorsun... eti soğanla kavurmaya başlıyorsun, ışgını doğrayıp ekliyorsun, bir süre birlikte kavruluyorlar, tuz, baharat ekliyorsun, biraz da öyle kavuruyorsun, sonrada kenara aldığın suyu ilave edip pişmeye bırakıyorsun... eklediğin su miktarı çok olmazsa iyi olurmuş:) Bunu kopyala al... valla yapmış olsam yazardım ama yapmadığım, sadece yediğim için tarifleyerek yazmam zor:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çooook teşekkürler! Anneme yaptırayım ben bunu, beceremem sanki.. Annemin marul ve dereotu ile yaptığı çok benzer bir yemek var.. Herkesler bayılıyor!

      Sil
  5. Yanıtlar
    1. :)) daha iyisini söyleyeyim mi, ahududuların bazılarını da böğürtlene koydum kimse anlamadı :P

      Sil
    2. Resmen nitelikli dolandırıcılık:))

      Sil
  6. en güzel üçkağıtçılık öyküsü bu sanırım :) yüzüm güldü okurken ve fotoğraflara bakarken.

    YanıtlaSil
  7. hahahahahhahahahaha... süper üçkağıtçısın :)))

    YanıtlaSil
  8. Ne eğlence olacak çocuklara :)

    YanıtlaSil
  9. her üç kağıt böyle güzel olsa. Hülya

    YanıtlaSil
  10. Hem güldüm, hem eğlendim hem de bilgilendim:) Kamera şakası gibi:) Işgın olsun sevgili Buraneros'un bahsettiği kenger sakızı olsun benim adını ilk kez duyduğum bitkiler. Tahmin ettiğim gibi her ikisi de doğu ve güneydoğu bölgelerinde yetişiyor ve biliniyormuş. Işgını köy pazarlarında görmüş gibiyim sanki ama emin değilim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de Ege bitkisi sanıyordum :) Kuşkonmaz ailesinfen falan diye teoriler geliştirip kendimi inandırmışım. Doğulu güzellerden olduğunu birkaç sene önce öğrendim. Doğuda altın çıkarmakta olan bir arkadaşım bahsedince şaşırarak hem de..

      Sil
  11. Sonrasında sonuçla ilgili bir yazı geldi mi şu an bilmiyorum ama güzel fikir ve merak ettim sonucu:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonuç üç gündür her sabah “dalından” ahududu toplayan çocuklar :)) Kızım 9 yaşına girdi geçenlerde ama o da uyanmadı henüz. Çok eğleniyoruz ailecek izlerken :)))) Bizim bir de muz ağacımız vardı 15cm kendisi saksıda ama ne muzlar verdi bir görseniz, koca koca çikitalar bir günde oluveriyordu ;))) Ama onun yaşı 2-2,5 gibi geçiyor tabii.

      Sil