21 Ocak 2015 Çarşamba

Nazar

Bizim kültürümüzde yetişip de nazara inanmayanımız var mı? Mümkün mü bu? Kültürümüzde başımıza gelen tüm talihsizlikleri, hatta kendi suçumuz olanlarını bile "nazar"la açıklayabilme azmi bu kadar derinken?

Birbirimize iltifat etmeyiz; yakınımızsa nazar değer, yakınımız değilse yanlış anlar. En çok annenin nazarı değermiş deriz, bebeğimize bile sevgimizi gösteremeyiz. Hasta olur, zaten nazar değmiştir. Koca bir medikal dünyayı tek bir kelimeyle silip atarız, aman çocuğu her yere götürme nazar değmesin. Aman bu fotoğrafı kimseye gösterme, nazar değer. Aman şunu yapabiliyor deme, nazara gelir. Hele bir de sosyal medya nazarı var ki aman aman. Geçenlerde bir blog yazarı anne "şu FB'a beğen butonunun tam yanına bir de maşallah butonu koysalar da hepimiz kurtulsak!" diye haklı bir serzenişte bulunmuştu. Gülmeyin! Valla bu butonu FB'a proje niyetine sunun, kabul etsinler, tıklama üzerinden size sadece 1 cent ödesinler, paraya para demezsiniz bak (nice geçmiş zihni sinir projemi uygulamaya koyan köşeyi döndü, valla bak).

İşin garibi nazar Kuran'da da geçiyor ve nazara karşı ayetler falan var. Dini açıdan bakmazsanız yine enerji boyutları ve enerjinin bir noktada odaklanmasının getirdiği problemler diye de bakabilirsiniz. Üstelik sadece bizde değil, mesela Batı ve Kuzey Avrupa'da da nazara inanırlar hatta bizdeki "aman mavi gözün nazarı çok olur" lafı orda "aman kahverengi gözlünün nazarı çok değer" olarak uygulanır. Tahtaya üç olmasa da iki kez vurmalar ve "toi toi" demeler yaşadığım Bavyera kültüründe çok yaygın mesela.. Farkı yok (kıçını kaşıyana, dilini ısırana pek rastlamadım henüz).

Kişisel inancıma göre, nazar var ve ne yazık ki sen buna inandıkça da artıyor. Mesela benim çok sevdiğim iki arkadaşımın çok nazarı değer, defalarca deneme ve ağzımın yanmasıyla sabittir. Üstelik bu iki insan da dünyanın en iyi niyetli, en kıskanç olmayan insanları. Yani nazarın sadece kötüden kaynaklandığına inanmıyorum. Ve fakat ben bu insanlara "aman çok nazarı değer" dedikçe bunların daha da beter nazarı değmeye, adam gibi iki cümle konuşamaz olmaya başladık. En sonunda baktım olmayacak, ananemin anlattığı "işi şap dolu küfe taşıyan deve" hikayesine de güvenip, boynuma koca bir şap taktım, yanına da cam bir mavi boncuk. Ben inanıyorum ve güveniyorum ya, onlar da bu güçle koruyorlar beni. Arada banyo yapıyorum şapla, eritiyorum, yerine yenisini koyuyorum ama akılsız ve mutluyum evet. Ananemin başımızdan tuz çevirerek ve bitince o tuzu ocakta ateşin üzerine atarak okuduğu bazı nazar duaları ile bazı insanların belli aralıklarla kurşun döktürme alışkanlığı da nazara karşı alınan diğer önlemler sanırım. Aslında pagan kültürlerde de bu negatif enerjiyi sağaltma yolu olarak tütsüler yakılıp, rengarenk boyalar sürülüp, kötü ruhları korkutacak tepinmeli danslar edilir tabii, tımarhaneden önce son çıkış olarak onu da deneyebilirsiniz.

Nazara inanmamak, direkt fiziki, olmadı felsefi açıklamalar bulmak aslında en iyisi ama güçlü bir boşvermişlik iradesi ve genel anlamda pozitif bir yaşam inancı gerektiriyor. O da bende yok. Elemtere fiş kem gözlere şiş diyerek yazımı neticelendiriyorum.

14 yorum:

  1. Kocca nazar boncuğu var sağ tarafta, bir şeycik olmaz sana :D
    Ben inanmayanlardanım, şap işini de ağzı açık okudum, şaşkınım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ahahahaha şap işi çok enteresan iş evet, aman işte neye inanırsan o güçleniyor kafanda, tesadüfleri falan hep ona bağlıyorsun..

      Sil
  2. Ah be Ceren!
    Benim de kendime nazarım çok fena değer.
    Derim ki, "saçlarım şöyle" hemen, böyle oluverir.

    Şap dediğin, limon tuzu gibi sert bişi mi yah? Ben de takayım. Nazara ben de inanırım ama korunmam :)
    Bir de bana Bergama'da öğretmişlerdi. Sabah kalkanda "nazarım dağlara, taşlara, kuru ağaçlara değsin" der ve kuru ağaca bakarım.
    Sonra aklıma benim yüzümden deprem olacak endişesi gelir aheharsher

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahahaha ay temiz kalplim benim yaaaa, "kuru ağaç" hem de yaş da değil..

      Sil
  3. Maşallah butonuna bittim Ceren! Dahiyane! Dahiyane yani başka lafım yok.

    YanıtlaSil
  4. ceren sen almanya'da neredeydin? ben haftasonu munih'deydim, simdi bavyera dedin bir iskillendim.
    ve ben nazara inaniyorum. deliler gibi hani nazar odakli yasamiyorum ama mesela nazar boncugu aliskanligim var, severim de.
    sosyal medya nazari ise cok komik. instagram'da 10bin kusur takipcili, her gun onlarca cocuklarinin fotosunu paylasan bir anne bagdat caddesi'ne gittiklerini ve kalabaligin nazarindan cekinip puseti kendilerine dogru cevirdiklerini soylemisti :))) bence o gercekten ozellikle sosyal medya nazarina inaniyor mesela. enteresan! :)

    YanıtlaSil
  5. ya tuh!!! gitmeden de dusunmustum acaba birileri var miydi diye. iiyi dusunememisim demek ki! :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaaa keske, ama yakiniz, bir dahakine aklinda olsun :)

      Sil
    2. efenim şindi nacizane fikrimi söliyim madem...

      eğer albert abi bizi kandırmadıysa evrenin tamamı enerjiden oluşmakta.
      eh madde dahil.
      eh enerjinin sempatiği pozitifi varsa
      ying yang münasebetiyle karaktersizide var.
      negatif enerji.
      çarpar adamı yamultur valla.

      dr emotonun su kristallerine bi bakmak lazım mesela bu konuda...
      düşüncenin enerjisi olaraktan.

      neise yahu ceren ben nazara inanrım da inanmayan arkadaşlara böle anlatmaya çalışıyorum işte.
      kuranda da var evet.

      ananeme derdim ki şu arkadaşa hadi bi nazar duası oku...
      okurken esnerse tamam hah işte nazar var derdik:))
      esneme nazar olduğunun kanıtıydı.
      aynştan kim emoto kim.
      kapı gibi ananem vardı.

      yannız şapı hiç duymadıydım yahu...

      içi şap olu küfe taşıyan deve hikayesini merak ettim amma:))

      Sil
    3. Ay inanmıyorum yahu nasıl duymazsınız ananem her fırsatta anlatırdı bize :D hemen anlatayım. Adamın birinin çok pis nazarı değermiş, ama nasıl pis.. Mesela bir insana baksın, o insan yığılır düşermiş. Adamın bu "huyu" bilindiği için, tabii hikaye arabistanda geçiyor, arapların tümü de kötü insanlar (şaka yaf şimdi ciddiye alacaklar adım naziye çıkacak, severim arapları, temizlerini ve yakışıklılarını ya da sürmeli gözlülerini daha çok severim tabii konu dağıldı) neyse adama demişler "şu deveye bir bak, biz sana inanmıyoruz, sen onu düşüremezsin" adam da demiş "düşürürüm" (tabii malum arabistan çöllerinde iş yok güç yok böyle gün boyu deve kervanı izleniyor hobi olarak, daha finans ve petrol işine girmemişler, saf insanlar o zaman) neyse gariban develer yürüyor, odam bakıyor, hop bir deve düşüyor, hop ikinci deve de düşüyor ama gel gör ki üçüncü deve sapasağlam ayakta.. adam diyor ama nasıl olur bu hiç başıma gelmediydi, bu deve ne taşıyor yükü nedir tez elden öğrenin! hemen koşuyorlar (tabii çölde koşmak biraz zor ama karıştırma şimdi onu) bakıyorlar meğerse deve şap taşıyoooooooor. Yaaaa. Adam diyor haaaaa ondan düşüremedim ben bu deveyi. Demek ki neymiş, şap olsuni kaya tuzu olsun bunlar nazara iyi gelirmiş, taşınmalıymış üzerimizde biryerimizde. Kıssadan hisse budur.

      Sil
  6. Of tam benim konular bunlar <3 Efendim sirkeli suya ayakları batırma, kapının önünü sirkeli su ile yıkama ve evde tütsü yerine adaçayı yakma, bunlar da benim çok uzun zamandır yaptıklarım. Negatif enerjiyi evden atmanın en doğal yöntemleri :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yoga da yapıyorsun sen, korkuyorum ben senden artık :D

      Sil