23 Mart 2014 Pazar

Sağlıklı hamburgerler

Her gece uyku öncesi kızıma masal anlatıyorum. Ama öyle bildiğiniz masallardan değil; gece lambasının içinde yaşayan ellerinde minik fenerler olan kelebek perilerin hikayesinden tut da, yemek artıkları yerlere dökülünce evi basan karıncaların hazıra alışıp kış için erzak toplamamaları ve ev sakinleri taşınınca damdazlak ortada kalmalarına.. Bildiğiniz tuhaf uydurmasyon anne masalları işte. Dün gece Burger krallığında yaşayan asi ruhlu Ronald McDonald'ın "çevreci olup vejeteryan hamburgerler pişirerek" Burger krallığının kralı Burger King'e başkaldırışını anlatınca, nicedir hamburger yemediğim için kafayı sıyırma tehlikesiyle karşı karşıya olabileceğimi düşündüm ve bu akşam yemeğine hamburger yapmaya karar verdim.

Yıllardır McDonalds ya da Burger King'e gitmedim. Hem sağlıksız buluyorum, hem de kapitalistin Allahı. McD'ın yeşillenme akımı bile gözümü boyamadı, sevmiyorum ve gitmiyorum. Ama düşününce, aslında hamburger özen göstererek yapıldığında asla sağlıksız bir yemek değil. Tam tersine bence son derece besleyici, doyurucu, hem damağa hem de göze hitab edebilir şekilde hazırlanabilir.

Çocukluğumda Bursa'da içinde Paşabahçe mağazasının da bulunduğu Ali Osman Sönmez tesisleri vardı, o zaman baya şehir dışında kalıyordu. Bazı Pazar günleri, ödevlerimi yaptıktan sonra efsanevi pazar köpüklü banyosu öncesinde annemlerle AOS'ye giderdik. Yolda arabamızda Vivaldi'nin Dört Mevsimler'i çalardı, çok iyi hatırlıyorum. O yol boyunca ben hep balerin olduğumun ve bu müzikle dans ettiğimin hayallerini kurardım, o yıllarda bale yapıyordum.. AOS'den bazen bir cam bardak, birkaç tabak falan alırdık ama asıl benim dört gözle beklediğim AOS'nin içindeki kafede satılan "hamburger"di. Nasıl muhteşem birşeydi bu hamburger anlatamam. O yıllarda ülkemizde daha McD ve BK yoktu, biz çocuklar hamburger nedir bilmezdik. Köfte ekmek evet ama hamburger bambaşka birşey.. Tamamen el işiydi bu hamburger. Aslında köfte ekmekten tek farkı sanırım içindeki tatlı ketçap ve hardal karışımıyla, turşu dilimiydi. O yıllarda Bursa'da Heykel'deki Sönmez'de (Bambi çocuk mağazasının hemen yanında) muhteşem bir dönerci vardı ve aynı sosla turşu karışımını kullandığı için ben normalde et sevmediğim halde hep dönerli sandviç yerdim orda. Neyse; bu hamburger muhteşem birşeydi, sonra biz gitmez olduk ya da mağaza kapandı bilmiyorum ama oranın hamburgeri gibi hamburger asla yemedim..

Ergenliğimde hamburgere meraklı değildim, sonra zaten kapitalizme karşı hamburger yememe protestosuna katıldım, sonra yeşil ve vejeteryan oldum falan. Bir 15-17 sene hamburger yemedim. Ta ki Avustralya'da yaşamaya başlayana dek.. Orda Jus Burgers diye yerel bir zincir keşfetti benim etobur eş ve ben bunların veji-burger'inin ve mavi danimarka peyniriyle yapılan hamburgerinin müptelası oldum. AOS hamburgeri basit ve muhteşemdi, bunlar ise dev gibi ve muhteşemdi..

Sonra yine taşındık. Avrupa'da yine yıllardır hamburger yemiyorum. Aklıma da gelmiyor. Ta ki dün geceye dek.. Dün gece şeytan dürttü resmen beni. Dedim "neden olmasın?" Ekmeği daha önce de bahsettiğim mahalledeki fırından alabilseydim iyi olacaktı ama geç kalmışım, katkısız undan yapılan "rustika" denen sert bir tam buğday ekmeği olsa daha iyi olacaktı ama normal hamburger ekmeği alabildim. İçinin köftesi için organik kıyma, soğansız, tuz karabiber ve bir adet yumurta ile kıvam için çok az unla yoğruluyor ve yağsız tavada cızbız pişiriliyor. Piştikten sonra üstüne kaşar eklenip eritiliyor biraz. Sonra isterseniz dilim soğan, dilim domates, marul ve tuzsuz salatalık turşusu ekliyorsunuz. Eşiminkine domuz pastırması da ekledim. Püf noktası sos tabii; bildiğiniz ketçap ile hardalı karıştırıyorsunuz, ben içine azıcık balzamik sirke de kattım, enfes oldu. Taze taze yapılmış sıcacık hamburgeri yeme de yanında yat! Israrla tavsiye ediyorum.

9 yorum:

  1. McD zaten listemde yok ama Börcır Kink'i 31 Mayıs sonrası olaylardaki tavırlarından ötürü boykot etmekteyim hala.
    Üzerine bir de dualı bir açılış yaptılar ya, aşersem yemem. Evde yaparım ben de, evvet!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Kesinlikle çok daha lezzetli oluyor, fotoğrafta pek odaklayamamışım ama valla güzel de gözüküyor :D

      Sil
  2. Ayy o dönerciyi ben de hatırladım. Hey gidi günler hey :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Sebatlı ayakkabıcısının ruganlarını da hatırladın mı? Ayyyy ne güzeldi yaaa çocukluk!

      Sil
    2. Bu arada bir reklam: http://mutfakcanavari.blogspot.com/
      İşin erbabı burdaaaaa ;) Bebek mamaları tarifleri de bekliyoruz senden! Sevgiler

      Sil
  3. Ağzını o kadar açabiliyor musun :D Baya yüksek katlı bi hamburger gibi görünüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D kat çıktık evet.. döke saça yemedikten sonra hammmmmburgerin ne anlamı var ama yahu..?!

      Sil
  4. Ben de Bağdat caddesindeki Kristal büfenin hamburger'ine bayılırdım çocukluğumda. Hey gidi gamsız güzel cumartesiler hey :) Bak bu linki görünce seni hatırladım kuzum, öperim çok :)
    http://www.refikaninmutfagi.com/cumartesiyazilari/herkes-mutfaga-girse-hurriyet-cumartesi/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Çocukluğun büyüsü işte.. Şimdi yesek belki de hiç hoşumuza gitmez ama çocukken herşey daha bir güzel..
      Bu arada amanın diyorum o linke bayıldım, ya 22 mart hamburger günü falan mıydı acaba, herkese bir evde hamburger yapma şevki gelmiş aynı anda :D bayıldım bu tesadüfe, tabii onun tarif benimkinden çok çok daha iyi, profesyonel.. Teşekkürler link için balımmm!

      Sil