8 Ocak 2014 Çarşamba

Pozitif bir insan olmak

Birkaç senedir üzerinde kafa yorduğum konulardan biri; pozitif bir insan olabilmek. Ben çocukluğumdan beri biraz negatife meyilli bir insanım; kolay demoralize oluyorum, çabuk vazgeçiyorum, ufak bir pürüzde yelkenlerimi suya indiriyorum, beş kelimeden negatif olan tekine odaklanabiliyorum falan. Kişilik de olabilir, yetiştirilme tarzının da etkisi olabilir. Genetikse, ailem çok hırslı insanlar değil, kanaatkar ve olmadıysa vardır bir hayır'cı insanlar. Yetiştirilmeyse, beni de bu şekilde fazla atılgan olmadan, elimdekine sevinerek yaşamanın erdemleriyle büyüttüler.

"E, ne var bunda?" diyeceksiniz, aslında temelde iyi özellikler bunlar. Memnunum yani bu huylarımdan ama bazen daha atılgan bir insan olsaydım, mesela ilk dalgada alabora olduğumda yeniden o kayığa binip küreklere asılabilseydim acaba daha mı iyi olurdu diye de düşünmüyor değilim. Ben akranlarımla, çevremle hiç yarışmak zorunda hissetmedim kendimi ama aynı zamanda da hayatta bir çok yarışın içinde buldum kendimi. Ve çabuk vazgeçtim birçok şeyden, sırf negatife odaklanıp zorlanacağımı hissettiğim için.

Son yıllarda bunu yenmeye çalışıyorum. Daha atılgan olmak için değil ama, daha mutlu ve üretken olabilmek için. İlk aşamada, olumsuz düşüncelere fazla prim vermemeyi öğrenmek geliyor. Bunun için, bir konuda olumsuz düşünceler içinde olduğunuzun farkına vardığınız anda, hemen olaya daha objektif bir şekilde bakmayı denemek işe yarıyor. İnsan olumsuza takıldığında olumluyu görmek gerçekten zor olabiliyor ama en azından nötr bir şekilde, kendinize dışarıdan bakabilmek ve olayı "ben değil de bir başkası olsaydı nasıl davranırdı?" düzeyinde tekrar kurgulamak bunu mümkün kılabiliyor. Özellikle bu "bir başkası" sizin saygı duyduğunuz, kendinize örnek alabileceğiniz bir kişi olursa daha da kolay oluyor "daha pozitif davranış ve düşünce"yi bulabilmek. Ve ikinci adım; bunu uygulayabilmek. Yani kendinize "dur bakalım, bu şekilde düşünmek ve davranmak seni hiçbiryere götürmeyecek, hemen şimdi burada buna son veriyorsun" diyebilmek ve bunun yerine daha olumlu bir davranış ve düşünce tarzına yönelmek.

Yazıldığı kadar kolay değil ve bazı noktalarda insan üstü bir çaba ve sabır gerektiriyor ama bir kez yapmaya başladığınızda, egzersiz yapmak gibi, gittikçe daha kolaylaşan ve sonunda bir parçanız olan bir sistem bu.

Bu olumsuzdan uzaklaşma, yerine olumluyu koyma sistemini ben bir süredir deniyorum ve daha sakin, huzurlui mutlu bir insan olduğumu fark ediyorum. Çözülemeyen konularda, yıllardır kemikleşmiş sorunlarda bile işe yarıyor. Dur, konunun odağına kendini koymaktan uzaklaş (x olsa ne yapardı, ne düşünürdü, nasıl davranırdı kalıbını kullanabilirsin), olumsuzun yerine olumluyu koy, devam et. İşin özü bu.

Bir kez başarıldığında, olumlu davranış ve düşünce sistemi sadece psikolojik değil fiziksel yaşama da olumlu etki yapan bir sistem. Çünkü pozitif bir insan olmak, vücudun bağışıklık sistemini güçlendiriyor ve sizi hastalıklara karşı koruyor, bu da bir gerçek.

12 yorum:

  1. Ceren ben de çok çok negatif biriyim, her zaman en kısa çöpü çeken benimdir, en önce yıkılan en önce çekilen hiç sınıf başkanlığına aday olmamış, mezuniyet partilerine dahi gidemeyen bir çekingendim..( değişen bir şey yok, hala öyleyim)
    Oğlum yunus iki senedir başkanlık için aday oluyor ama hep bir oy alıyor( kendine oy veriyor) pazartesi yine aday olmuş yine bir oy almış...için için ne olur artık aday olma diye yalvarıyorum ama şimdi yazını okudum kendime onu örnek almaya karar verdim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yunus, asla yılmasın bence de :) Ben olsam kesin ona oy verir hatta sandıkta usulsüzlük yapar 30 oy birden çıkartırdım 20 kişilik sınıftan :D

      Sil
  2. Ceren dün bu yazıyı okudum, aklıma sen ve rahmetli anneannen geldi, umarım seni üzmem ama senin de okumanı istedim
    http://buyukkeyif.com/anneannemin-takma-disleri/5775

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, okudum bir solukta ve ananemle "büyüyebilmenin" şans olduğunu düşündüm yine, teşekkür ederim Ayşe... İyi ki varsın.

      Sil
  3. "Düşün, Değiştir, Yönet" diye bir kitap okudum Ceren. Kişisel gelişim kitaplarına tarz olarak biraz uzak olsam da hoşuma gitti. Kitapta da, senin dediğin gibi istemediğimiz özelliklerimizi, bakış açımızı nasıl değiştirebileceğimizi anlatıyor. Düşüncelerimiz hem hayat şeklimizi hem de beden sağlığımızı ciddi anlamda etkiliyor ve değiştiriyor. Ama işte anlatması güzel de gel de uygula :) Ben de de kronik karamsarlık var ve kurtulması gerçekten zor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bak Ayşe'ye de yazacaktım ama sana nasip oldu; zaten insan biraz düşününce karamsar olmaması mümkün değil ki.. Önemli olan bu karamsarlığın bizi ele geçirmesine izin vermemek..

      Sil
  4. Kesinlikle size katılıyorum. Fiziksel ve psikolojik salığımız için pozitif bakış açısına ihtiyacımız var. Görselde yazan söz gerçekten çok anlamlı. bence Belli bir süre pozitif zonda kalmayı başarabilirsek, fizyolojik olarak oluşturduğumuz anlamsız, negatif mekanizmayı kırabiliriz, hücelerimizin doğal olarak tüm vücudumuzun kimyasını temizler refresh edebiliriz. Ve bu durum içimizde stabilleşip kristalleşebildiğinde çevremizde ne olup biterse bitsin biz huzurda olabiliriz. Bu aralar face de bir video var paylaşılan sevgi isimli vimeoda herkesin izlemesini tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Guguk Kuşu, bilgilendirme için de.

      Sil
  5. Başkalarının derdinde, dışarıdan görmekte ustayım. Ama kendim olunca bazen toparlamak zor oluyor. Ek olarak teselli olamıyorum ben :D
    Ama bunu deneyeceğim de, örnek olarak seni alırım artık. Örnek insan yok hayatımda!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aman estağğğfurlah, pek örnek alınacak yerim yok, hoca ve cemaat misali olmayalım :P

      Sil
  6. şimdi efenim insan dilediği herşeyi başarır gerisi teferruat...

    lakin bunu alışkanlık haline getirmiş hayat tarzı haline getirmiş hatta bundan prim yapan vatandaşlar var...ben nirvanaya ulaştığımda...

    ki ulaştım tanıştım oturduk rakı bile içtik kendisiylen...
    nirvana bana dedi ki,bak absalom...nehir tek tarafa akar...su akar yatağını bulur...3 günlük dünya lan ne kasıyosun kendini...bırak kendini...ister suya ister rüzgara...öle dedi yani nirvana...

    tamam tamam ben alçakgönüllük yapamayacağım bu konuda pozitifimdir çoğu zaman istisnalar hariç...
    yine de şahsi gözlemim kadınların negatif yaşam tarzına negatif düşünceye daha meyilli olduğudur...

    depresyona giren erkek çekilmez zaten vallada billada ceren.

    su kristalleriyle ilgili deneyler var bi göz atmanı tavsiye ederim...
    bunu da dine imana bağladılar amma boşver sen pozitif düşünce gücünün etkisidir o...
    doktor emotoydu galiba...
    toyotoda olabilir.

    :))

    tamam tamam emoto:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen bildiğin nihilist olmuşsun be Absolom ama o da güzel.. Yahu bu su kristalleri deneyleri de bu sıra ne çok karşıma çıkıyor, bir o bir de tütü giydirilmiş kız çocukları.. Kafa yormak lazım bu ikisine :D

      Sil