2 Nisan 2013 Salı

Avokado yetiştirmek ve yemek

Bizim memlekette avokado, Sülüman Demirel'in zamanında "keskin" zekasını binaenaleyh her sabah bir adet avokado yemesine borçlu olduğunu bildirmesi ile keşfedildi. Daha önce bilinmiyordu. Aslında fiyatı nedeniyle daha sonra da pek bilinmemeye, ancak gürbüz çocuklar ilkokulunda okuyup SBS'ye hazırlanmakta olan çocukların evlerinde görülmeye devam etti.. Ben İsrail'de yaşarken, her sabah Batı Şeriya'ya yürüyerek geçip, müslüman bakkal amcadan aldığım, paramın öğrenci bütçesiyle anca yettiği iki pita ekmeği, az beyaz peynir ve humusa ek bir de avokado alır ve beslenmemi bu üçlüyle temin etmeye çalışırken tanıştım bu meyveyle, o gün bugündür de severim kendisini. Almanya'da da Türkiye'deki kadar yetişmediği halde, onlar ya daha ucuza ithal etmenin bir yolunu bulmuş, ya da bizim cingöz recailer gibi ithal malın üstüne kafadan beş katıp vatandaşı kazıklamıyor. Yani kısaca Türkiye'deki gibi nadir ve pahalı değil avokado. Ben de bol bol alıyorum. Hatta size bir ara salatasının tarifini bile vermiştim hatırlarsanız. Yandaki de dün gece izlediğimiz, inanılmaz iç gıcıklayıcı ama bir o kadar da şahane filmin (sinema eleştirmeni olma niyetim olmadığı için, sadece adını yazıp önermekle yetineceğim: The Hunt) yanına hazırladığım leziz yoldaş..

Şimdi durduk yere bir avokado lobisi oluşturmamdaki art niyet, bloggerlar olarak pek beslenemiyoruz gibime gelmesi. Bir kısmımız zaten bahar diyetine daldı, erken rezervasyonla gideceği yazlık mekanlarda bikinisinin latin renklerini sergileme peşinde. Bir kısmımız kitaba entelejansa daldı, kahve-sigaraya bağladı kendini. Diğer kısmımız pek yoğun, kafasını kaşıyamazken nerde yemek yapacak, kesin yandaki pideciden iki lahmacun, bir ekmek arası patso şeklinde geçiniyor diye endişeleniyorum. Avokado inanılmaz besleyici, içindeki doymamış yağlar, vitamin ve mineraller açısından çok zengin bir meyve. Bana inanmıyorsanız, işte uzman yazısı! Açın bakiim ağzınızı, anaç sütlaç blogçu bacı şefkatiyle, avokadolarla besliycem sizi zorla..!

Bugün bu mereti evde yetiştirmenin de bir yolunu buldum! Şu yandaki resimde gayet açıklayıcı bir şekilde "kendi avokadonu kendin yetiştir vatandaş! pis ithalcilerin kazıklamalarına, organik diye çarık çürük malı kakalayan hain pazarcılara maruz kalma!" sloganıyla yola çıkmış ve bu akşam ilk denememi yapmış bulunuyorum. Tek çekincem, Almanya'ya hala bahar gelmediği ve güneş yüzünü göstermediği, etraf karla kaplı olup 5 derecelik karanlık bir havaya mahkum yaşadığımız için, acaba bu filizlenme olayı gerçekleşecek mi?! Küçük Joe'ya da burdan sesleniyorum, son yazısında bahsettiği yeni aldığı saksı ve toprağın azıcığını bir avokado fidesi denemesine ayırabilir mi? Kendisinin incilüzlerin tabiri ile bir green-tumb'ı yani yeşil parmağı olduğu için, elinden ne dikilse tutar gibi bir intiba edindim ben. O tutturursa, bu iş olur diye düşünüyorum. Bir de üstüne ben tutturursam hele, bu işi yarım akıllılar bile yapabilir fikrine hasıl olabiliriz! Haydi hodri meydan!

12 yorum:

  1. Avakado'yu hiç yememiş,marketlerimizde pazarlarımızda hiç görmemiş(belki vardır ama tanıyamadığımdan) biri olarak şimdi yazına sinek gibi yapıştım,şekilleri kavramaya çalışıyorum ,köyüme gittiğimde dikeceğim,ağaç olduğunda da hep seni hatırlayacağım...(ağaçta mı yoksa domates gibi yerde mi bitecek bu avakoda bilemiyorum ama ben yine de seni hatırlayacağım)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayşecim, senin en azından toprakla temasın olmuş büyürken. Nice çocuk yumurtanın ağaçta yetiştiğini sanarak büyüyor. Yumurtayı gidip kümesten sıcak sıcak almanın, tavuğun hışmının olasılığından duyulan o tedirginliğin, sonra gelip onu tereyağda pişirmenin tadı hiç avokado yemekle aynı olur mu! Ama eko-çeşitlilik açısından, bir de benim her gördüğümün tadına bakma takıntım yüzünden, avokado da yumurta misali bir değer kazandı gözümde :) Dediğim gibi "lüks besin" diye pazara sokulduğu için normal pazarda değil anca carrefourda, o da 20 yumurta fiyatına falan bulunuyor..! Tohumu birçok normal sebzeyle aynı fiyattır Allah bilir ya..

      Sil
  2. cerencim sana iki kötü haberim var:

    1. o çimlendirme işi çok çok zor. nedendir bilinmez eş dost ve akrabalar olarak denediğimiz onlarca çimlendirme denemesindeki başarı oranımız %0. belki sizin oralarda yeşerir veya sen bir yeşil parmaksındır. çekirdeğinin zarının da bıçakla zedelenmemesi gerektiğini duymuştum bu arada.

    2. çimlense bile meyve veremiyor bu ağaçlar. meyve için şılamak lazımmış. tüm bunlar düşünüldüğünde fidesini bulmak daha mantıklı geldi bana.

    bu arada 1 haziranda bekleniyorsunuz unutma

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hevesimi kırma hain köfte :D Yeşillik niyetine severim ben onu. Almanya'da domates yetiştirmeye kalktım sonu ne oldu hatırlarsın. Zeytin fidem var, içgüveysinden hallice. Bu memlekette pamukta fasülye bile yetişmez ben sana söyliim ama maksat işte şehir insanının toprağa dokunma hevesini güçlendirmek. Amne hizmeti yapıyorum burda burjuvazi için!

      Sil
    2. o zaman durmak yok, yola devam :)

      sen esas gelebiliyor musunuz onu söyle :p

      Sil
    3. Açıklamamı yaptım suretkitabından ;)

      Sil
  3. Yorumum silindi!!! Sende kayıdı var mı? Kelime doğrulaması girmediğime göre olmaması lazım ama bir ümit işte. Pfffffff...........

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok :( Hiç yazılmamış gibi.. Ay bu arada ben sinir oluyorum o kelime doğrulamasına, bende de mi varmış! Dur hemen düzeltiyorm, sağol uyarı için!

      Sil
  4. Ben anama söyleyeceğim.
    Saksıdan az sarımsak, soğan yemiyoruz sayesinde, taze taze!!

    Bu gıda tahammülsüzlüğü ile de besin bulamıyorum. Belki hayatıma güneş gibi doğar bu yeşil meyve, çok yanaşmamış olsa da bana!!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya, senin bu gıda toleranssızlığına bi çözüm bulmak lazım.. Süt ürünlerini yiyememek zaten yeterince fena, bir de yeşil sebzeler çıkarsa hakikaten ne kalıcak geriye yaaa :( Balık ne alemde?

      Sil
  5. Cok guzel bir fikir :) Her cekirdegini cikardigimda eksem acaba buyur mu diye aklimdan geciyordu, ilk firsatta deneyecegim, tesekkurler :)

    YanıtlaSil
  6. Avocado fidesinin asilanvarsamasiyla ilgili birileri varsa ,lutfen yazsin.

    YanıtlaSil