27 Haziran 2010 Pazar

Anlayamamak..


"Birşeyi anlayamamanın da çeşit çeşit yolları var!"

Bilişsel psikologlar "öğrenme" konusuna kafayı taktıktan ve yıllar yılı çeşitli tezlerle boğuştuktan sonra bazı teorilerle geldiler karşımıza. Bunlardan biri olan şema teorisine göre, geçmiş yaşantılarımız sonucunda edindiğimiz çeşitli bilgiler beynimizde genel taslak, şema ve şablonlar yaratıyor ve önümüze gelen her yeni bilgiyi bu taslaklara oturtarak anlam veriyor ve biçimlendiriyoruz. Aynı şablondaki bilgilerin bir arada kolayca öğrenilmesi de bu nedenle mümkün; örneğin yeni bir dile ait kelimeleri öğrenirken belli konudaki kelimeleri gruplayıp bir arada öğrenmek, rastgele sözlükten kelime öğrenmekten daha kolaydır, daha kolay akılda kalır ve hatırlanır. Flo bana aynen bu teknikle Almanca çalıştırıyor, bulunduğumuz odadaki tüm eşyaların almancasını ezberletiyor. Önce kapı, pencere gibi ana yapılar, sonra kaba eşyalar, sonra daha ufaklar ve sonra da kapalı çekmece gözlerindeki eşyaları öğreniyorum. Çok eğlenceli!

Ben tabii psiko-patolojiye duyduğum yoğun ilgi ile biryandan da "öğrenme"den ziyade "öğrenememe"yi anlamaya çalışıyorum. Bazen inatla birşeyi anlayamama durumu vardır ya; nerden gelir, neden bu kadar güçlüdür, merak ediyorum. Bir de aklımı karma karışık Almanca gramerini çözememe buhranları sırasında "neden?" kelimesine taktım. Herşeye "neden?" der oldum.

Bu vesileyle çözmüş bulunuyorum, 3 yaşındaki çocuğunuzun herşeye "neden" "neden?" dediğini: dünya çok karmaşık, anlayamamak da çok korkutucu! Özellikle henüz oluşturulmuş taslak ve şablonlarımız yoksa..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder